Вченим вдалося вирішити алгоритмічну загадку 50-х років
Уже понад півстоліття дослідники всього світу б’ються над алгоритмічною проблемою, відомою як “проблема найкоротшого шляху з одного джерела”. Суть проблеми полягає в тому, як розробити математичне рішення, що дає змогу знайти найкоротший маршрут між вузлом і всіма іншими вузлами в мережі, де можуть бути зв’язки з негативними вагами.
Звучить складно? Можливо. Але насправді цей тип розрахунків уже використовується в широкому спектрі застосунків і технологій, від яких ми залежимо під час пошуку шляхів – наприклад, Google Maps веде нас ландшафтами і містами.
Тепер дослідникам з факультету комп’ютерних наук Копенгагенського університету вдалося розв’язати проблему найкоротшого шляху з одного джерела – загадку, що десятиліттями ставила в глухий кут дослідників та експертів.
“Ми виявили алгоритм, який вирішує цю проблему практично за лінійний час, найшвидшим способом. Це фундаментальна алгоритмічна проблема, яка вивчається з 1950-х років і викладається в усьому світі. Це була одна з причин, що спонукали нас розв’язати її”, – пояснює доцент Крістіан Вульф-Нільсен, який явно вважає, що важко залишити в спокої невирішену алгоритмічну проблему.
Більш швидкі розрахунки для маршрутизації електромобілів
Минулого року Вульф-Нільсен здійснив ще один прорив у тій самій царині – він отримав результат, що дає змогу знайти найкоротший шлях у мережі, яка змінюється з часом. Його рішення недавньої загадки ґрунтується на цій роботі.
Дослідник вважає, що розв’язання проблеми найкоротшого шляху з одного джерела може прокласти шлях до алгоритмів, які не тільки допоможуть електромобілям миттєво розрахувати найшвидший маршрут із пункту А до пункту Б, а й зробити це в найенергоефективніший спосіб.
“Ми додаємо вимір, якого немає у попередніх алгоритмів. Цей вимір дозволяє нам розглядати те, що ми називаємо негативними вагами. Практичним прикладом цього можуть бути пагорби в дорожній мережі, що корисно знати, якщо у вас є електромобіль, який заряджається під час руху вниз по схилу”, – пояснює Вульф-Нільсен.
Факти про проблему найкоротшого шляху:
- Мета задачі про найкоротший шлях від одного джерела – знайти найкоротші шляхи від заданого початкового вузла до всіх інших вузлів мережі.
- Мережу представлено у вигляді графа, що складається з вузлів і зв’язків між ними, які називаються ребрами.
- Кожне ребро має напрямок (наприклад, його можна використовувати для представлення доріг з одностороннім рухом), а також вагу, яка виражає, наскільки дорого обходиться подорож цим ребром. Якщо всі ваги ребер невід’ємні, то задачу можна розв’язати практично за лінійний час за допомогою класичного алгоритму Дейкстри.
- Новий результат розв’язує проблему майже за той самий час, що й алгоритм Дейкстри, але дає змогу використовувати і негативні ваги ребер.
“У принципі, алгоритм можна використовувати для попередження суб’єктів, таких як центральні банки, про те, що спекулянти займаються купівлею-продажем різних валют. Сьогодні багато чого з цього відбувається за допомогою комп’ютерів. Але оскільки наш алгоритм працює так швидко, його можна було б використовувати для виявлення лазівок до того, як ними скористаються”, – каже Крістіан Вульф-Нільсен.
Дослідник підкреслює, що системи для розрахунку валюти і маршрутів для електромобілів уже існують. Але вирішення проблеми найкоротшого шляху з одного джерела дало змогу дослідникам створити чудовий алгоритм, який практично неможливо перевершити за швидкістю. Водночас його простота робить його легко застосовним для різних потреб суспільства.
Нагорода в США
Робота над вирішенням проблеми не залишилася непоміченою. Дійсно, з Крістіаном Вульфф-Нільсеном і його колегами вже зв’язалися люди з усього світу, які бажають привітати їх і дізнатися більше про те, як їм це вдалося.
Водночас наукову статтю, в якій детально описується їхнє відкриття, було удостоєно нагороди “за найкращу доповідь” на конференції FOCS (Foundation of Computer Science) у Денвері, штат Колорадо.
“Люди з усього світу відвідують цю конференцію, щоб побачити, як презентують найкращі результати”, – каже Крістіан Вульф-Нільсен.
Дослідження було проведене у співпраці між Крістіаном Вульф-Нільсеном з факультету комп’ютерних наук, Данупоном Нанонгкаєм з Інституту Макса Планка та їхнім американським колегою Аароном Бернштейном з Університету Ратгерса.
Наразі дослідження доступне на сайті arXiv
Схожі статті
Завдяки новій термічній обробці 3D-друковані метали можуть витримувати екстремальні умови
Нова термічна обробка, розроблена в Массачусетському технологічному інституті, перетворює мікроскопічну структуру 3D-друкованих металів, роблячи їх більш міцними і стійкими до
Читати далі…
Світ фальшивої реклами настане в цьому десятилітті
Маніпульована реклама стає дедалі поширенішим явищем у маркетингу. Такі технології, як deepfakes, використовують штучний інтелект і машинне навчання для створення
Читати далі…
Нова модель штучного інтелекту може допомогти запобігти руйнівним і дорогим витокам даних
Експерти в галузі конфіденційності створили алгоритм штучного інтелекту(ШІ), який автоматично перевіряє системи, що зберігають конфіденційність, щодо потенційного витоку даних. Це
Читати далі…
Дослідники: ШІ в під’єднаних автомобілях зменшив затори в годину пік
У День подяки США мільйони людей подорожуватимуть автомагістралями, і багато хто з них зіткнеться з ділянками, де рух застопорився без
Читати далі…
Новий інструмент програмування перетворює ескізи на код
Дослідники Корнельського університету створили інтерфейс, який дозволяє користувачам писати від руки та робити нариси в комп’ютерному коді – виклик традиційному
Читати далі…
Нова акумуляторна технологія здатна значно знизити витрати на зберігання енергії
Міжнародна група дослідників сподівається, що нова дешева батарея, яка вчетверо перевершує за енергоємністю літій-іонні батареї і набагато дешевша у виробництві,
Читати далі…